Partner serwisu
Drogi i autostrady

Żmijan: Przetarg na S14 unieważniono z powodów politycznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Żmijan: Przetarg na S14 unieważniono z powodów politycznych
fot. GDDKiA
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zdecydowało o unieważnieniu przetargu na budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu drogi S14. Dodatkowo, zapowiedziany został przetarg na nowy projekt trasy, który ma sprawić, że inwestycja będzie tańsza. – Jeżeli nie zostaną dokonane głębokie cięcia w zakresie rzeczowym inwestycji to z całą pewnością nie będzie taniej. Moim zdaniem przyczyna anulowania przetargu na S14 była polityczna, a nie merytoryczna – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Stanisław Żmijan poseł Platformy

Dlaczego unieważniono przetarg?

W odniesieniu do dwóch odcinków, na które podzielono inwestycję dotyczącą budowy S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi, różnica między najniższymi cenami a zakładanym budżetem zamawiającego wyniosła w sumie 149 mln zł. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit twierdzi, że drogę da się wybudować taniej. Dlatego przetarg na realizację inwestycji został unieważniony.

– Jeśli brać pod uwagę 16 przetargów, w których oferty zostały otwarte w ostatnich miesiącach. To S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi jest jednym z trzech dróg, obok S7 Warszawa – Grójec i II etapu obwodnicy Inowrocławia, na które najniższe oferty przekroczyły budżet GDDKiA – komentuje Stanisław Żmijan. – Oczywiście nigdy nie będzie tak, że wszystkie odcinki uda nam się wybudować poniżej założonych kosztów, ale na program drogowy trzeba patrzeć z szerszej perspektywy niż tylko jeden odcinek. W pozostałych postępowaniach udało się uzyskać znaczące oszczędności. Przy szacunkowym koszcie wg PBDK zakładanym na 6,5 mld zł, suma najniższych ofert na wspominane odcinki wyniosła 4,4 mld zł. Oszczędności wynoszą, więc ok. 1/3 w stosunku do pierwotnie kalkulowanych kosztów. W tej sytuacji, moim zdaniem, przyczyna anulowania przetargu na S14 była polityczna, a nie merytoryczna – dodaje.

Czy droga S14 może być tańsza?

MIB zapowiada rozpisanie nowego postępowania na projekt i budowę tej drogi. Jednak czy istnieje możliwość obniżenia cen proponowanych przez firmy? – Jeżeli nie zostaną dokonane głębokie cięcia w zakresie rzeczowym inwestycji (np. rezygnacja z obiektów inżynierskich ułatwiających dostępność dla ruchu lokalnego) to z całą pewnością nie. Nie wykorzystaliśmy dołka cen ropy, które wpływają istotnie na ceny asfaltu oraz całej inwestycji. Również przedsiębiorcy widząc nieprzewidywalne zachowania kierownictwa ministerstwa przerzucają ryzyka na koszty inwestycji. Wdrożenie doświadczeń z poprzednich lat pozwoliło na wyeliminowanie nierzetelnych wykonawców. Natomiast najważniejsi gracze rynku infrastrukturalnego nie będą prowadzić bezmyślnej wojny cenowej, która narazi ich przedsiębiorstwa na straty – zauważa przedstawiciel PO.

Nowy projekt ma być okrojony w porównaniu do starego. Jakie zmiany mogą zostać wprowadzone? – Przewidujemy obniżenie niwelety, likwidację niepotrzebnych w tym układzie przejść dla zwierząt, likwidację murów oporowych i inne zmiany sposobu wykonania drogi – mówi dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Tomaszewski.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5